الإثنين، 09 محرم 1446 ، 15 يوليو 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

الدكتور محمد فهيم يكتب .. تقاوي البطاطس المستوردة

البطاطس-بطاطس-المنيا-4-750x500
بطاطس
أ أ
تقاوي البطاطس المستوردة للموسم 2023 / 2024، واحنا داخلين على موسم البطاطس الصيفي المستوردة خليني اشرح لكم محتويات"بطاقة اعتماد تقاوي البطاطس" اللى متخيطة على شيكارة التقاوي .. وازاي تفهم المكتوب وتربطها بافضل نوعية تقاوي حتى لنفس الصنف .



أولاً:


مصر بتستورد التقاوي من 4 دول (تقريبا ما بين 120; - 160 ألف طن) سنوياً من هولندا (معظم التقاوي) والدنمارك وفرنسا واسكتلندا وكميات قليلة من المانيا ولوكسمبرج, وكل دولة لها "هيئة عامة لفحص واعتماد التقاوي"، وعلى مدار عدة منشورات هتكلم عن كل دولة من الاربعة (هيئات الاعتماد فى الدول – هولندا NAK - اسكتلندا SASA – الدنمارك Danish AgriFish Agency – فرنسا SOC).. وكميات قليلة جدا من المانيا وبلجيكا ولكسمبرج .

هبدأ معاكم بـــ "البطاطس من هولندا" : وهيئة اعتماد التقاوي الهولندية "NAK"

البطاطس محصولًا مهمًا في هولندا من إجمالي المساحة المنزرعة من البطاطس والتي تبلغ حوالي 150،000 هكتار (370 ألف فدان – مصر تزرع ما يفوق 400 الف فدان) كل عام منهم ما بين 35000 و 38000 هكتار ( ما بين 85- 100 الف فدان) من البطاطس لغرض التقاوي . وتوفر هولندا تقاوي البطاطس لجميع دول العالم تقريباً وتبذل جهوداً كبيرة في البحوث ومراقبة الجودة ، وبناء مجموعة قوية من الأصناف المتميزة. ويقوم حوالى 1500 مزارع معتمد انتاج حوالى مليون طن تقاوي سنوياً من 300 صنف معتمد.

وتتولى هيئة خدمات فحص واعتماد التقاوي الزراعية وتقاوي البطاطس الهولندية NAK مسئولية فحص وتقييم واعتماد التقاوي الهولندية.


تصنيف التقاوي اثناء الانتاج حسب الرتبة:

** basic seed: classes S, SE and E تقاوي الاساس الجيل السادس والسابع
** certified seed: classes A and B. التقاوي المعتمدة
الرتبة اللى بنستوردها هي E class يعني كسر الجيل "السابع" – جيل الاساس واحيانا SE.. وده مواصافاته ايه حسب تصنيفات الاتحاد الاوربي وحسب هيئة فحص التقاوي الهواندية NAK:

- تقوم الهيئة بفحص حقول البطاطس المنزرعة لغرض التقاوي ثلاث مرات اثناء الموسم اولها فى مايو وذلك للتحقق من كل ما يتعلق بنقاء الصنف والادوات والمدخلات المستخدمة فى الانتاج وكذلك فحص الامراض والافات .

- وجود نسبة لا تزيد عن 01% اصابة بفيرس التفاف الاوراق او الموزيك وجود نسبة "صفر" من الاصابة بالعفن الطري (Dickeya) والساق السوداء والعفن البني والعفن الحلقي وعدم وجود اي من العفن الجاف وعدم الخلط بالاصناف الاخري (مسموح بــ 0.025% ) يعني لا يزيد عن من 3-5 درنات فى الطن !!

كيفية قراءة بطاقة الاعتماد (البطاقة البيضاء اللى على شيكارة التقاوي): شوف الارقام التوضيحية على البطاقة المرفقة ...(الارقام فى الدوائر الجمراء).


1- رتبة التقاوي (اللى بنستوردها فقط هي تقاوي الاساس "الجيل السادس والسابع" E & SE) اما رتبة A & C فتم الغاء استيرادهما من فترة .
2- نوع بطاقة الاعتماد (بيضاء او زرقاء )  Certified seed potatoes (blue
certificate) or basic seed potatoes (white)
3- نوع التقاوي (بطاطس) Species: potato
4- اسم الصنف The variety’s name
5- رقم المزارع (المسجل فى هيئة الاعتماد ) Number under which the grower is registered with the NAK
6- تاريخ اعطاء شهاد الاعتماد Date of certification
7- البلد المنتج للتقاوي Country in which the potatoes originated
8- حجم التقاوي (مم) Grading in millimetres ويفضل الاحجام من 28/55
9- سنة انتاج التقاوي Year of production
10- منطقة الانتاج (خريطة) Area ... هتلاقو خريطة هولندا المقوسة فيه جزء باللون الاسود وهو ده منطقة الانتاج بتاعة التقاوي ... وهنا يفضل التقاوي المنتجة من المناطق الشمالية في هولندا هذه المناطق الباردة بتكون اقل ما يمكن لانتشار حشرة المن او حتى امراض الندوات والاعفان البكتيرية) ... من مناطق ليوفاردين غرونينغن بالتحديد في شمال هولندا ...
11- رقم الشهادة المحدد The unique certificate’s number
12- كود وحدة التعبئة Packaging unit
13- كود خاص بستيفاء المتطلبات للكائنات الضارة ذات الصلة في المناطق المحمية Requirements for relevant harmful organisms of Protected Zones are met
14- كود خاص باستيفاء اشتراطات الاتحاد الاوربي لاعتماد التقاوي EU phytosanitary requirements are met
15 - التفتيش والشهادات وفقا توجيهات الاتحاد الأوروبي Inspections and certification in accordance with the relevant EU-directives


#منهج_انتاجية_الجورة 

وفي منشورات لاحقة هنربط بين حجم التقاوي ومعدل التخطيط ومسافة الزراعة بكمية التقاوي المناسبة للفدان والاحتياجات من التغذية ونوعية العناصر التسميدية وتوقيتاتها حسب المنطقة وحسب المناخ السائد وحسب الغرض ولأفضل انتاجية ممكنة .


الدكتور /محمد فهيم
مشتسار وزير الزراعة ورئيس مركز معلومات تغير المناخ بمركز البحوث الزراعية
icon

الأكثر قراءة