الجمعة، 24 شوال 1445 ، 03 مايو 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

صور .. صاحب مشاتل أبناء خليفة لـ"اجرى نيوز" نقدم اقوى منتجات شتلات الخضار

المهندس سلامه صبحي ،  صاحب مشاتل أبناء خليفة
المهندس سلامه صبحي صاحب مشاتل أبناء خليفة
أ أ

قال المهندس سلامه صبحي، صاحب مشاتل أبناء خليفة، بدأت كمحاسب بمجموعة من المشاتل ثم إقامة مشتل خاص تحت اسم أبناء خليفة، بدأنا بـــ 5 صوب شتلات الخضار  ووصلنا الآن لــ 10 صوب وضعف عدد الصواني ونقدم اقوى منتجات شتلات الخضار بأصناف مختلفة، تختلف الإنتاجية في الطماطم حسب كل صنف ومميزاته ونهتم جداً بالجودة .



 

أصناف عديدة ومختلفة للطماطم ولكل موسم صنف خاص

وأضاف صاحب مشاتل أبناء خليفة، في تصريحات لموقع "اجرى نيوز" الإخباري، أن لون الثمرة وصلابتها هو ما يميز الصنف، ولدينا أصناف عديدة ومختلفة للطماطم ولكل موسم صنف خاص، وصنف طماطم برانش من أفضل الأصناف وأعلاها إنتاجية، تبدأ جودة المحصول من عود الشتلة، والأسعار متغيرة حسب السوق والتكاليف، الطماطم محصول مطلوب دائماً على مدار العام ومن المحاصيل الهامة جداً.


المشاتل هي مهد البذور

من المعروف ان المشاتل هي مهد البذور اللي بتقضي فيها البادرات فترة حياتها الأولى قبل متتنقل للحقل المستديم بعد فترة من الزمن ... وللمشاتل أهمية كبيرة لأنها بتخلق جو يساعد في تكاثر بذور الخضر لزراعتها وإنتاجها بشكل سليم ... وعشان كدا فريق برنامج الثمرة معاكم النهاردة في زيارة لواحد من المشاتل الرائدة في إنتاج شتلات الخضر واللي بيمثل همزة الوصل بين شركات البذور العالمية والفلاح في أرضه ... مشاتل أولاد خليفة اللي قدرت تكسب ثقة عملاءها لمصداقيتهم والجودة العالية لشتلاتهم لأنهم بيشتغلوا على أصناف كتير وبيسعوا دايماً للتطوير لتحقيق أعلى إنتاجيات ومش بس كدا ده كمان بيتابعوا عملاءهم باستمرار ويقدموا ليهم الدعم الفني والإرشاد من بداية زراعة البذور ولحد الحصاد ومحاولتهم دايما لطرح الشتلات بأفضل الأسعار قدر المستطاع كل ده بشهادة وكلاء الشركات اللي بيتعاملوا معاهم وكمان المزارعين اللي بيأكدوا على الإنتاجية العالية اللي بتتحقق من أصناف الشتلات الللي بتنتجها مشاتل أبناء خليفة وده لأن شعارهم دايماً العمل على التطوير للحفاظ على المنافسة .





















icon

الأكثر قراءة