الثلاثاء، 28 شوال 1445 ، 07 مايو 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

المهندس همام جلال يكتب .. أهمية الفسفور لجذور النبات

المهندس همام سيد جلال مهندس زراعى
المهندس همام سيد جلال مهندس زراعى
أ أ
الفسفور من العناصر الكبري المهمه جدا جدا للنبات ، ويعد  الفسفور باختصار كده مكون من فسفور ودهون فسفوريه  ، والفسفور هو اللي بيعطي طاقه للنبات علشان يسهل سريان العناصر الغذائية داخل خلايا النبات علشان يبقي عندي مجموع خضري.

والدهون الفسفوريه هي اللي بتنزل بالاحماض والعناصر الغذائية للجذر بتاع النبات فتعزز النمو الجذري  ، الفكره كلها اني بدي طاقه للنبات فبالتالي بيديني نمو جذري مع نمو خضري. 


يدخل في تكوين العديد من المركبات مثل الانزيمات والسائل النووي والفسفوليبدات التي تكون غشاء الخليه  وله دور هام في نفاذيه دخول وخروج الماء والعناصر ، وأنه بيساعد علي تنشيط الجذور والتزهير بيخلب العناصر الغذائية المحيطة بالجذر  وبيجعلها في صوره صالحه الامتصاص عن طريق تعديل phالتربه.

 
وعمليه تحويلATPاليADP تدي الطاقه اللازمه للجذر لامتصاص هذه العناصر  ، وكما أن تواجد الفوسفور ف التربه يقلل تواجد الكالسيوم اي انه معالج ملوحه يعني ببيقلل الدليل المحلي في التربه  .

بيقلل من امتصاص النيتروجين الغير عضوي ويساعد علي نمو الجذور العرضيه وبيساعد علي تقوية الشعيرات الجذريه ودا بيظهر بقوه في نبات الموز  والفراوله لانه بيحتفظ بالماء فى التربة الخفيفة وبيساعد النباتات على امتصاص العناصر مثل النيتروجين وزيادة السكريات  ،ولو فيه فطر ممرض فى النبات بيعمل على وقف انزيمات الأكسدة فى الفطر   ،ويعمل على رفع مناعة النباتات ضد الإصابة بالأمراض.

المهندس همام سيد جلال مهندس زراعى
icon

الأكثر قراءة